تسمه نقاله

چگونه دستگاه نوارنقاله طراحی کنیم ؟

2Q==

برای طراحی دستگاه نوارنقاله و ساخت آن باید به نکات زیر توجه داشت :

1- تعیین شیب تسمه نقاله

زاویه شیب یک نقاله نسبت به افق، حداکثر زاویه ای است که تحت آن می توان بار را بدون لغزش روی تسمه حرکت داد. عامل اصلی در تعیین این زاویه، نوع ماده منتقل شونده است.

زاویه شیب یک نقاله به عوامل مختلفی چون: اصطکاک بین ماده و تسمه (در نتیجه جنس و کیفیت سطح تسمه)، شکل، اندازه، میزان رطوبت، زاویه بار استاتیکی و رفتار مواد روی سطح تسمه بستگی دارد. رفتار مواد روی سطح تسمه نیز به نوبه خود به عوامل مختلفی چون: سرعت و جهت حرکت تسمه، نحوه و میزان بارگذاری (یا اینکه آیا بارگذاری پیوسته، یکنواخت و متمرکز بوده است یا خیر) بستگی دارد. در یک بارگذاری یکنواخت و پیوسته باید شیب بیشتری را نسبت به بارگذاری متناوب و غیر یک نواخت در نظر گرفت. حداکثر زاویه مجاز برای نقاله هایی با شرایط کاری معمولی در جدول درج گردیده است.

 

shib

 

2- سرعت تسمه نقاله

سرعت تسمه به عوامل مختلفی چون: ظرفیت نقاله، کشش تسمه، خصوصیات مواد منتقل شونده، عرض تسمه وشرایط کاری بستگی دارد. در مواد پودری مثل آرد سرعت تسمه بایستی به اندازه ای باشد که باعث ایجاد گرد و غبار نشود. حمل و نقل مواد ترد نیز موجب اعمال محدودیت در سرعت تسمه نقاله ها و کاهش آن می گردد، زیرا سرعت زیاد باعث خرد شدن اینگونه مواد می گردد. مواد سنگین و لبه تیز را باید در سرعت های متوسط حمل نمود زیرا لبه های تیز این مواد خصوصاً در مواردی که سرعت بارگذاری کمتر از سرعت تسمه باشد موجب سایش تسمه و تجهیزات تخلیه کننده بار می گردند. هر چه پهنای تسمه افزایش یابد محدوده سرعت انتخابی نیز افزایش می یابد.

 

3- بارگذاری روی تسمه نقاله

بهبود روش و تجهیزات مورد استفاده در بارگذاری تسمه نقاله، منجر به افزایش عمر تسمه و کاهش ریزش بار از روی آن گشته و از انحراف تسمه به کناره های نقاله جلوگیری می نماید.

بارگذاری مواد فله توسط چات ها (ناودانی ها) صورت می گیرد . یک چات بارگذاری جریان بار را به صورت منظم در اورده و آن را به ناحیه میانی تسمه هدایت می کند. برخی نکات مهم که می بایست هنگام بارگذاری لحاظ شود عبارتند از:

الف – نرخ بارگذاری روی تسمه باید ثابت باشد .
ب- بارگذاری روی تسمه باید به صورت متمرکز صورت گیرد .
ج – ضربه های ناشی از ریختن ماده روی تسمه تا حد امکان کاهش یابد .
د – سرعت ریزش مواد روی تسمه تا حد امکان به سرعت تسمه نزدیک باشد .
ه – بارگذاری در جهت حرکت تسمه صورت گیرد .
د – زاویه شیب تسمه در محل بارگذاری تا حد امکان کم باشد.

 

4- تعیین قطر پولی

قطر پولی برای استفاده بهینه از تسمه های نقاله با منجید EP و افزایش زمان کارکرد در محل آپارات یا اتصال تسمه بر اساس جدول زیر می باشد:

dim

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *